Direktlänk till inlägg 16 december 2016

Vikingatid och runor med Berkeley Arts Magnets 5th graders!

Av A och M - 16 december 2016 20:16

Miss G frågade om jag möjligen hade tid att komma till Lokes klass och prata lite om vikingatiden och det ville jag förstås. Sista lektionen på eftermiddagen på måndagen pratade vi vikingar och barnen kände till både det ena och det andra. Jag började med att baskunskaper som: var kom vikingarna från, när var vikingatiden, vart reste de. Jag visade också bilder från vikingaskeppet Harald Hårfagres resa till Nordamerika i somras, det var uppskattat.  

Expeditionens spännande resa kan ni läsa mer om här: http://www.drakenexpeditionamerica.com/. Barnen var lite splittrade efter en lång dag, men jo, en del mytologi kände de till (de flesta tycktes ha sett Avengers). Men det som mest fängslade var att skriva med runor! Jag gav dem en nyckel och ett hemligt meddelande som de skulle lösa. Sedan skulle de skriva ett meddelande till mig eller till någon kompis. Joey skrev ett till mig, med instruktionen: "Don't read it out loud!" Tror jag det när jag läste: FUCK THIS SHIT. :D Konstigt nog verkade han tycka att runskrivande var kul, så jag vet inte vad han menade med det. Finlay skrev för glatta livet och hans mamma skrev sedan till mig att han hade fortsatt hemma. Bland annat hade han skrivit "I love you" till henne i runor! Han hade också berättat att "Loke's dad is an expert!" Tydligen fortsatte runhysterin i flera dagar och några av barnen skapade även ett eget alfabet. Loke tyckte bara att det var lite pinsamt till en början, men det gick över sedan./Maths

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A och M - 10 januari 2017 14:21

Vi lämnade Monica för Barbara. Och även om vi gillade Monica så kan hon inte mäta sig med sin efterföljare. Jösses jäklar vilket fint ställe. Vi bodde på charmiga Mason Beach Inn, ett litet motell i den bättre klassen med guldkornet Christopher i rec...

Av A och M - 8 januari 2017 02:51


Ett regnigt Santa Monica välkomnade oss efter en ovanligt kort och köfri biltur. Nyårsafton på piren hade vi tänkt oss, men fick i receptionen veta att Santa Monica är en miljömedveten del av staden och fyrverkerier var helt förbjudna. Nåja, vi hade ...

Av A och M - 6 januari 2017 21:15

Resan genom Los Angeles tog längre än vi hade väntat. LA-trafiken var så massiv som man hade hört. Tillslut kom vi dock fram till vårt lilla hotell bakom Hollywood Boulevard. Vi hade väl inga förhoppningar på hotellet i Hollywood egentligen, men det ...

Av A och M - 4 januari 2017 00:29


Kaffesugna gänget ville inte ha kedje-fika utan nätletade upp Steinbeck café. Och kedje-fika slapp vi. Vi hamnade på biblioteksfiket i Santa Maria! Ser lite enkelt ut, men smakade finfint. ...

Av A och M - 3 januari 2017 20:11

Från stilla, vackra La jolla vid havet styrde vi kosan mot Los Angeles för att landa ett par nätter i Anaheim. Vid inte så stilla, vackra Express Inn vid vägen. På baksidan fanns iallafall ett litet torg med tvättomat och nagelvård så jag vaxade ögon...

Ovido - Quiz & Flashcards